Avtalen "alle" er fornøyd med

E18 Vestkorridoren

Et kompromiss er vanligvis en avtale der alle parter ender opp som litt misfornøyde. Etter forhandlingene til Oslopakke 3 fremstiller likevel alle parter seg som vinnere. Når man nå har fått på plass ny E18 med sykkeekspressvei og busstrasé, ny sentrumstunnel for T-banen og flere etterlengtende tunneler for biltrafikk, har alle noe å skryte av.

Det er ikke vanskelig å fremstille noe som en seier når man bruker offentlige penger på å kjøpe seg goder. Det er selvfølgelig ikke en eneste Osloborger som ikke ønsker seg mindre kø på veiene, bedre sykkelveier og flere holdeplasser på T-banen. Men alt kommer til en pris, og også denne gangen er det bilistene som må ta regningen. Bilistene, som allerede betaler mye mer i avgifter enn det de får tilbake, skal bidra med mesteparten av de 50 milliarder kronene til pakken, hvor 27 prosent skal brukes på vei i Akershus og kun 7 prosent skal brukes på vei i Oslo. Det er med andre ord ikke nødvendigvis en sammenheng mellom den som betaler, og den som får nytte av tiltakene.

Byrådet som ga deg eiendomsskatt i Oslo innfører nå enda et "populært" tiltak; rushtidsavgift. Det skal nå koste 53 kroner å kjøre gjennom bommen i rushtiden. Som om det ikke var dyrt nok å kjøre bil allerede inn og ut av hovedstaden. Og for dieselbilene, som SV anbefalte oss å kjøpe for ti år siden, vil det koste hele 58 kroner. Det skal settes opp to nye bompengesnitt på Oslo øst, og nå snakker byrådet i tillegg om bomsnitt innenfor den eksisterende bomringen. I tillegg innfører byrådet - med MDG i spissen - bompenger for elbiler og dyrere kollektiv-priser. Dette blir ikke annet enn en dyrere hverdag for folk flest.

Det begynner å lukte asfalt dypt inne i Miljøpartiet. Partiet som gikk til valg på å ikke bygge en eneste meter vei må belage seg på at det blir bygget både Røatunnel, Manglerudtunnel, lokk over E6 på Furuset og E18 fra Lysaker til Asker. Og bra er det. Man kan velge å stille spørsmåltegn ved byrådets evne til å følge opp egne løfter, men jeg velger heller å glede meg over at de ikke gjør det. I tillegg til de 1,5 km byrådet anerkjenner, skal E18 også bygges ut videre. Å tro noe annet er kun naivt. Likevel er det sørgelig at det ikke er enighet om å bygge ut hele vestkorridoren i samme strekk, noe som ville vært betydelig kostnadsbesparende.

Så da sitter man her og lurer på om MDG skal gjør ord til handling, og følge sine egne valgløfter. Miljøpartiet sa klart og tydelig før valget at de ville felle ethvert byråd som ville bygge ut E18. Jeg holder gjerne døra mens de går.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits