Taxiforbundet står alene

I dag la regjeringens delingsøkonomiutvalg frem sin rapport, der de blant annet foreslår å avskaffe løyveplikten for taxi, slik at nye aktører - blant annet Uber - kan drive lovlig. Det er nok for tidlig å si at FpUs kamp er kronet med seier, men jeg må stolt si at vi har kommet et godt stykke på veien mot fri etableringsrett.

Konkurransetilsynet vil ha det, Forbrukerrådet vil ha det, og etter 150.000 Uber-nedlastinger er det ingen tvil om at publikum vil ha det. Likevel er det noen som ikke klarer å glede seg over mulighetene for mer konkurranse blant drosjene. Ikke overraskende er nemlig Norges Taxiforbund på banen med sine dommedagprofetier. Forbundet representerer 5000 taxisjåfører med løyve, som i praksis utgjør den makthavende delen av Norges om lag 15.000 taxisjåfører. Jeg er selvsagt oppgitt, men likevel ikke overrasket over motstanden deres. Hvem vil vel juble for at man kan miste monopolsituasjon i markedet?

- Det blir sosial dumping det. Da blir det så mange førere at ingen kan leve av det, sier taxiforbundets leder, Øystein Trevland, til VG i dag. La oss ta en titt på den påstanden.

Som sagt er det rundt 5000 taxisjåfører med løyve i Norge. Det betyr at majoriteten av taxisjåførene, rundt 10.000 personer, ikke har løyve. Disse er enten nødt til å søke ansettelse hos en løyvehaver eller leie seg et løyve. Nettavisen avdekket i fjor at en rekke privatpersoner sitter på opp mot 16 løyver, og kan leve av å leie disse ut for 10.000 kroner i måneden. For å gjøre det klarere. Det er snakk om å leie ut et stykke papir de har fått gratis av myndighetene. Nei, det er slettes ikke rart at taxiforbundet, som representerer løyveeliten ønsker å opprettholde denne ordningen.

Hvis det er noe som er sosialt undertrykkende er det nettopp denne ordningen som skaper et klasseskille blant Norske taxisjåfører. De som jobber for en løyvehaver har vanligvis ingen garantilønn og jobber kun for provisjon. Det er dermed rart hvordan taxiforbundet kan kritisere Uber for en praksis som er vanlig for dem selv.

Heller ikke påstanden om at det blir for mange førere, holder vann. I Oslo har antallet løyver vært uendret siden 1999. Samtidig har prisene over doblet seg, privatkundene har flyktet og taxiene står nå på tomgang omtrent 60-70 prosent av tiden. Planøkonomisk antallsregulering hører fortiden til.

Regjeringens delingsøkonomiutvalg var i dag ganske samstemte da de anbefalte å fjerne løyveordningen; kun LOs representant Trude Tinnlund stemte mot dette. Også da Ungdommens delingsøkonomiutvalg leverte sine anbefalinger til finansministeren fredag var utvalget entydig på at løyveordningen må fjernes. Ja, dere i taxiforbundet får gjerne skrike så høyt dere klarer, men husk at dere står alene.

10 kommentarer

Blomster-Ole

06.02.2017 kl.19:57

Pytt, pytt. Disse piratüberdrosjene kommer uansett til å få fullt kjøreforbud i Oslo sentrum om ikke lenge. Vi begynner med Ring 1 som grense, for senere å utvide det bilfrie sentrum til Ring 2, og med tiden helt til Ring 3. Disse überpiratdrosjene blir slik sett ikke noe å satse på i noe tilfelle. Nei, i fremtiden må dere ta sykkeltaxi, sykle selv eller gå, slik er det med den saken. Eneste lovlige unntak vil være folk i de viktigste yrkene, et ypperlig eksempel er politikerne i MDG, de har så viktige oppgaver at de kan få fortsette å ta vanlig taxi eller egen dieseldrevet SUV helt inn til rådhuset, eller Stotringet for den saks skyld. For husk, de gjør jo dette i både klima og miljø sin tjeneste, og da er det som kjent en liten pris å betale for at både samfunnet, miljøet og klimaet skal fortsette å fungere optimalt. Takk for oppmerksomheten og lykke til med sykkelturen!

ARILD

06.02.2017 kl.22:32

lurer på hvem som skal ta seg av all syketransporten som

taxiene har i dag og ikke minst TT-transporten ikke minst.

Tror ikke noen av dagens eiere kommer til å være interessert i den kjøringa.Da nytter det ikke å ringe Oslo

Taxi å spørre etter bil,for da blir det slutt på alt som

heter pliktkjøring.

Robert

06.02.2017 kl.23:04

En politiker som aldri har satt sine føtter i føresiden på en drosje komenterer hvordan drosjenæreingen bør være. Da bør det være sjangse for meg som aldri har drevet med politik å bli forsvarsmenister eller noe. Har jo vert i førstegangstjenesten. Bør være erfaring nokk?

Mer seriøst.

Det er flere ting folk glemmer når det sier "gi oss fri kjøring" er "kvaliteten" på sjåføren.

For å få "blålappen" må du ha plett fri vandel. Åpner du for fri kjøring forsvinner den sikkerheten. Hvem som helst kan kjøre da.

Så har du prisen det koster for å holde en taxi i drift. Åpner du for alle vil det komme useriøse eiere inn med trafikkfarlige biler. Her skal det driftes med lavest mulig kost.

Så har du sosial dumpingen. Hvem skal kontrollere de "uregistrerte drosjene"? For å ikke snakke om at det piratdrosjemarkedet vil eksplodere. Svart arbeid.

Hvem skal kontrollere disse?

Slipp hvem som helst til uten mulighet til å kontrollere dem så vil du få ett svart arbeidsmarked med sosial dumping.

De som kjører skal livnære seg på dette og brædfø familien. Hvorfor tror du prisene øker?

Det eneste jeg er enig i er utfordringen med løyve. Men det er ikke en utfordring egentlig. Max 2 løyver per person. Årsaken til 2 løyver og ikke en er at noen plasser må det være taxibuss også som ikke går hele tiden, men den må ha eget løyve.

Rune Henning Johansen

07.02.2017 kl.07:09

Arild er bekymret for syke- og TT-transport.

Er han like bekymret over sjåfører som utnytter systemet med å kjøre lange omveier, spesielt hvis de merker at pasasjerene av forskjellige grunner ikke klarer å følge spesielt godt med?

Hva med sporing som logges og som kan kontrolleres i ettertid? Er han for eller mot at slikt innføres i dagens drosjer?

PS: Ikke utenkelig at det aller fleste Über-sjåførene går med på både sporing og kjøreplikt hvis de kan tjene penger på slik transport.

Rune Henning Johansen

07.02.2017 kl.07:17

Robert mener visstnok at bare drosjesjåfører skal kunne mene noe om drosjenæringen? Dette prinsippet kan man føre videre:

* Kun eiendomsmeglere skal være med å bestemme vilkårene for kjøp og salg av hus og leiligheter?

* Kun langere og narkomane skal uttale seg om narkotikapolitikken i Norge?

* Kun medlemmer av forskjellige forbryterbander er kvalifisert til å mene noe om organisert kriminalitet?

En hver sammenligning mellom det siste punktet og en viss transportnæring, er selvsagt bare helt tilfeldig.

Raymond Selvaag

07.02.2017 kl.10:25

Følger denne, fordi DNB BANK ASA har utbetalt fra min løyvegaranti så mye at jeg mister to tilleggsløyver, og jeg driver med turbuss. Vil løyveplikten for turbusser endres? NKI har løyvekurs, bare å gå igang! YSK Etterutdanning er dyrere, kr.9000.- i snitt, dette må alle som skal kjøre bil over 3500kg ha! Kanskje er det mange delvis uføre som kan kjøre litt? Hører lite om de, jeg er en av de og med at jeg startet eget firma for 17 år siden er jeg utrolig nok fortsatt i jobb! Men NAV likte det ikke....hva liker egentlig de? Når det kommer til løyvegaranti har jeg flere brev fra Samferdselsdep som styrker min mistanker, alle kreditorer en løyveinnehaver kan ha, kan uten å ha gått rettens vei kreve utbetaling fra denne garanti, dette har jeg arbeidet med daglig i fire år! Har vært i retten mot Kredinor, nå skal advokat fortsette med saken!

Så skal man ha løyve må man ha penger på bok, kommer ikke langt med 50% uføretrygd nei!

07.02.2017 kl.16:14

Tesla sin Autopiot videreutvikles allerede nå så du kan ha bilen din til å utføre automatiserte kjøreoppdrag mens du selv ikke bruker bilen.

Vi kjenner igjen denne konflikten fra den industrielle revolusjonen og frem til i dag. All yrker vil bli rammet av automatiseringen.

Uber Vietnam

08.02.2017 kl.19:52

Testet ut Uber i Vietnam og det var fantastisk. I Vietnam er det normalt at taxi sjåfører svindler deg. Med Uber slipper man dette problemet i Vietnam. Dersom du reiser til Vietnam så alltid bruk Uber. Da betaler du alltid korrekt markedspris.

Med statlig taxi i Vietnam så blir du svindlet bare fordi du har hvit hudfarge. En venn av meg i Vietnam sa at jeg betalte for mye da jeg tok en vanlig taxi. Jeg skulle egentlig betalte 10 kroner for turen. Endte opp med å betale 190 kroner fordi jeg har hvit hudfarge.

Til informasjon så vil jeg si at Vietnam er et 100% kommunistisk og sosialistisk nasjon. Hvor UBER er fullt lovlig.

Uber Vietnam

08.02.2017 kl.19:54

Dersom du skal reise til ferie i Vietnam. Alltid bruk Uber. Da betaler du markedspris som er 10 norske kroner. Bruker du en vanlig taxi så vil du bli svindlet.

https://www.uber.com/en-NO/cities/ho-chi-minh-city/

Atle Hagtun

21.02.2017 kl.13:21

Problemet med Fpu (UH og UV) er at dere går inn i dette med en ideologisk dogmatisme. Det sperrer for reell nysgjerrighet på hvordan ting faktisk er. Kunnskap. Dere slenger ut påstander som om dere vet det, men tar helt feil. Vær ærlige: Taxi skal være ren business, og har ikke noe samfunnsoppdrag (som regjeringen sier den har). All makt til plattformeieren (eks Uber) er greit - og sosial dumping på sjåførsiden er greit. Ingen skal kunne leve av å være drosjesjåfører i Norge, det kan alle være på hobbybasis. Kjøring av skolebarn, pasienter og funksjonshemmede kan det offentlige organisere med egne biler og sjåfører (enorme økninger i offentlige utgifter). Med Fpus system blir det nemlig ingen profesjonelle taxisentraler som kan legge inn anbud på denne kjøringen. Ingen kan jo leve av den alene.

I "normal" politikk tar politikere og partier standpunkt etter å ha satt seg nøye inn i ting, hørt på dem som har ekspertisen (både de berørte og uavhengige), vurdert hva som er politikk og hva som bør være markedsstyrt - og faktisk fungerer etter hensikten. Ale som har satt seg ordentlig inn i saken, vet at drosjemarkedene ikke regulerer seg sjøl. Konsekvensene er enorme for dem som skal drive i næringen, hvis politikken er basert på skrivebordsideologi framfor kunnskap.

Heldigvis er det i det voksne Frp, og H, mer i tvil om V) pragmatiske politikere som har respekt for yrket, og snakker med dem som kan det. Derfor får ikke Fpu gjennomslag for sin ødeleggende politikk. Heldigvis.

Hva folk gjør i Vietnam er en annen sak, men det er jo greit å forsikre seg om at man støtter dem som gjør jobben der også, og ikke en kapitaleier som tar all profitten. Eller hva?

Skriv en ny kommentar

hits